Go to Top

Dotcja unijna – sukces czy problem?

Tunel warszawskiego metra został odkopany (mały fragment), drzewa wycięte, w Wiśle widać miejsca, gdzie staną filary nowego mostu. Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy trwa w najlepsze. Odcinek warszawski, którego powstanie wiąże się z koniecznością przekopania się pod tunelem metra oraz wybudowaniem mostu przez Wisłę, ma być gotowy w 2020 roku. Właśnie okazało się, że kwotą 1,7 mld zł do jego powstania „dorzuci się” Unia Europejska. Pytanie, czy nie pokrzyżuje to planów dzielnicy jeśli chodzi o zagospodarowanie przestrzeni nad tunelem już po zakończeniu budowy?

Projekt powstania w tym miejscu parku miejskiego, miejsca pełnego zieleni, skwerów, ławeczek, przyjaznego dla rolkarzy, rowerzystów, z placami zabaw dla dzieci i wybiegiem dla psów, podoba się chyba wszystkim. Budowa tunelu jest z kolei mocno kontrowersyjna dla wielu mieszkańców Ursynowa, którzy obawiają się wpływu wyziewów z tysięcy rur wydechowych odprowadzanych z jego wnętrza, na stan powietrza w tej dzielnicy. Powstanie parku oczywiście problemu nie rozwiąże, ale mieszkańcom pobliskich domów pozwoli oswoić się z istnieniem obwodnicy pod oknami.
Po otrzymaniu unijnych pieniędzy sytuacja może się nieco skomplikować. W założeniu inwestor POW czyli GDDKiA ma obowiązek przywrócić nad tunelem stan istniejący obecnie – czyli ulicę Płaskowickiej z szerokim pasem nieużytków obok. To nieciekawa perspektywa, szpecąca wręcz tę okolicę. Dlatego dzielnica zarezerwowała już pieniądze na realizację projektu parku, a w najbliższych miesiącach zostanie ogłoszony przetarg na jego budowę. Czy jednak finansowanie unijne nie zablokuje tej inwestycji, skoro przepisy wymagają 5-letniego okresu nienaruszalności obiektów powstałych z jego udziałem? Na szczęście nie. Burmistrz Ursynowa ma na to potwierdzenie GDDKiA, ponadto projekt parku będzie starannie konsultowany z inwestorem, aby w żaden sposób nie zagroził konstrukcji czy funkcjonowaniu tunelu i jego infrastruktury.
Magdalena Ziemkiewicz

 

 

 

Copyright © 2014 posbud.pl.
All Rights Reserved.