Go to Top

Scania bez kabiny

Choć prace nad pojazdami autonomicznymi trwają od dawna, a i my czasami o nich piszemy, ta informacja wzbudziła wyjątkowe zainteresowanie naszych czytelników na facebooku. Scania AXL najmłodszy członek rodziny pojazdów autonomicznych tej firmy, nie ma bowiem kabiny. Wrażenie robią zwłaszcza zdjęcia ciężarówki. Wcale nas to nie dziwi – przekroczona została pewna, trudna na początku do zaakceptowania bariera. Mamy bowiem do czynienia z pojazdem o dużej masie, z którego kierowania pozornie wykluczono ludzi.

Na razie jednak nikt nie myśli o wypuszczeniu takich pojazdów na drogi publiczne. Kopalnie i duże, zamknięte place budowy to przykłady miejsc, w których tego typu pojazdy sprawdzą się doskonale, ponieważ są to lokalizacje dobrze kontrolowane.
 – Koncepcyjny pojazd ciężarowy Scania AXL to duży krok w kierunku inteligentnych systemów transportowych przyszłości, w których pojazdy bezzałogowe będą odgrywały istotną rolę. Stale tworzymy i testujemy pojazdy koncepcyjne, aby pokazać, co możemy zrobić, korzystając z technologii, które są dostępne już dziś –  komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania. 

Za kierowanie i monitorowanie pojazdu Scania AXL odpowiada inteligentne środowisko sterowania. Na przykład w kopalniach wykonywanie autonomicznych operacji ułatwia system logistyczny, który umożliwia sterowanie pojazdem.
 
– Klienci korzystają już z bezzałogowych pojazdów ciężarowych. Do tej pory było w nich jednak miejsce dla kierowcy, który w razie potrzeby mógł zainterweniować. Scania AXL nie posiada kabiny i to całkowicie zmienia zasady gry  W pracach rozwojowych nad pojazdami bezzałogowymi poczyniono w ostatnich latach ogromne postępy. Dzięki pojazdom koncepcyjnym, takim jak Scania AXL, odkrywamy nowe możliwości – powiedział Claes Erixon, kierownik działu badań i rozwoju w Scania.
 
Silnik spalinowy, który napędza pojazd koncepcyjny, jest przykładem połączenia tradycyjnej i nowej technologii – a zasilany jest biopaliwem ze źródeł odnawialnych.
 
Wytrzymałość, wydajność i konstrukcja Scania AXL to cechy, które doskonale sprawdzają się w wymagających warunkach panujących w kopalniach i na dużych budowach. Tradycyjną kabinę zastępuje nowy inteligentny moduł przedni, ale nawet bez kabiny nie ma wątpliwości, że to Scania.
 
Pierwsza prezentacja pojazdu Scania AXL na żywo będzie miała miejsce podczas Dnia Innowacji Grupy TRATON, 2 października, w centrum demonstracyjnym Scania w Södertälje. Więcej informacji jest dostępnych na stronie internetowej pod adresem innovationday.traton.com.

Na podstawie inf. prasowej Scania (mz)
Zdjęcia: Scania

 

 

 

Copyright © 2014 posbud.pl.
All Rights Reserved.