Go to Top

Tunel pod Bałtkiem zbudują Chińczycy?

Choć nasz polski przekop budzi wiele politycznych emocji, to jednak inwestycja wręcz zabawnie prosta i tania,  gdy porówna się ją z planowanym od lat tunelem pod dnem Bałtyku. Połączy on Helsinki z Tallinem, i choć koszty, jak i skala robót wydają się być nieco fantastyczne,  rozpoczęcie inwestycji staje się coraz bardziej realne! Największa na świecie i bardzo dośwadczona firma budowlana – China Railway Group Ltd. podpisała właśnie list intencyjny w sprawie budowy tunelu FinEstLink.

Kolejowy bałtycki tunel podmorski będzie miał długość ok. 100 km, a kosz jego budowy szacuje się na 20 mld euro. Pociągi jeździć będą na głębokości 200 metrów. Czas budowy to 15 lat. Czas podróży pociągiem z Estonii do Finlandii zmaleje do 30 minut (obecnie 2 godziny promem). Budowa może się rozpocząć w 2025 roku. Projekt chce zrealizować biznesmen Peter Vesterbacka, potrzebuje jednak wsparcia obu krajów, jak i Unii Europejskiej. Już teraz pozyskał poważne wsparcie finansowe ze strony Chin. Oprócz tunelu powstanie FinEstBay Area – wielka sztuczna wyspa z zabudową biurową, hotelową i apartamentową. (mz)

 

 

 

Copyright © 2014 posbud.pl.
All Rights Reserved.