Unimog na tory!

Jeszcze w tym roku do PKP Intercity zostanie dostarczonych pięć dwudrożnych Unimogów U423. Oprócz zestawu stalowych kół do jazdy po torach kolejowych są one wyposażane m.in. w specjalny zaczep holowniczy oraz zespół sprężarek instalowany na platformie za kabiną, który służy do zasilania pneumatycznego układu hamulcowego ciągniętych wagonów.

Zakupione Unimogi trafią na bocznice kolejowe. W porównaniu do tradycyjnych lokomotyw spalinowych są one zdecydowanie bardziej mobilne i zapewniają niższe nawet o 70% koszty eksploatacji, Jeden taki pojazd jest w stanie ciągnąć składy o łącznej masie do 1000 ton czyli np. dwanaście 80-tonowych wagonów-cystern. Wynika to z faktu, że siła jazdy jest rozwijana na standardowych kołach, co niestety skraca żywotność ogumienia do 2.000 godzin pracy. Podczas jazdy po szynach nie jest wymagane załączanie blokad mechanizmów różnicowych, ale trzeba zablokować „wyprostowane” koła. Dwudrożne Unimogi są wykorzystywane nie  tylko do zadań manewrowych na bocznicach kolejowych , ale także w ratownictwie technicznym, np. do wkolejania wagonów czy usuwania skutków awarii.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z warszawskiej prezentacji unikatowego U423 w naszej galerii.

Tekst i zdjęcia: Karol Wójtowicz